آفرود چیست؟
آفرود (Off-Road) یا رانندگی خارج از جاده که به آن بیراهه نوردی نیز میگویند یک ورزش هیجان انگیز و گران قیمت است که در سالهای اخیر رواج بسیاری داشته است. آفرود سواری یا آفرود بازی بدون طبیعت ممکن نیست و این طبیعت است که آفرود سواری را ممکن میکند و ضروری است که برای سلامت زمین و طبیعت به آن احترام گذاشت و از طبیعت محافظت کرد.
خودروهای آفرود چه ویژگیهایی دارند؟
خودروهای آفرود باید به سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک (4WD) مجهز باشند. در این نوع از دیفرانسیل قدرت پیشرانه به هر چهار چرخ منتفل میشود برای همین به آن تمام چرخ دنده نیز میگویند. توجه کنید که داشتن این ویژگی به تنهایی سبب نمیشود که خودرو آفرود باشد. بیشتر شرکتهای خودرو سازی خودروهای خود را به این سیستم تجهیز کردهاند تا خودرو فرمان پذیری بهتری داشته باشد. از دیگر ویژگیهای خودرو آفرود شاسی مستقل است به این معنا که بدنه خورو به صورت جداگانه ساخته شده و بعد روی شاسی سوار شده است. شاسی مستقل وظیفه دارد تا از اتاق خودرو در برابر موانع محافظت کند. همچنین شاسی مستقل این امکان را به خودرو میدهد که هر کدام از چرخها بتوانند مستقل کار کنند. از دیگر ویژگیهای شاسی مستقل این است که میتوان تجهیزات اضافه را روی خودرو اضافه کرد. سیستم تعلیق خودروهایی که این دو ویژگی را دارند متناسب با آفرود طراحی شده است.
رانندگی با آفرود در محیط های مختلف:
رانندگی در محیط گل آلود و جنگل
قبل از اینکه بخواهید با ماشین آفرود وارد سطوح گل آلود و باتلاق شوید، عمق آن را بسنجید. اگر گل و باتلاق عمیق باشد نمیتوانید ریسک رانندگی در آن را بپذیرید و ممکن است ماشین در گل و لای گیر کند.
رانندگی در کویر
برای رانندگی در کویر نباید از لاستیک با آج درشت استفاده کنید زیرا این آجها باعث کندن شنها و فرو رفتن ماشین میشود. اگر ماشین شما در کویر گیر افتاد از گاز دادن زیاد خودداری کنید زیرا این کار سبب بیشتر کنده شدن شنها و فرو رفتن ماشین میشود. بهتر است در این زمان باد لاستیکها را کم کنید و از دیگر خودروها برای بکسل کردن کمک بگیرید. برای رانندگی در کویر حتما پرچم به همراه داشته باشسید تا اگر گیر افتادید قابل رویت باشید.
رانندگی در ساحل
ساحل نیز یکی از مکانهایی است که رانندگان آفرود برای رانندگی انتخاب میکنند. برای رانندگی در ساحل باید باد تایرها را از ۱۵ تا ۲۰ Psi کم کنید. همچنین نباید به طور ناگهانی جهت فرمان را تغییر دهید زیرا این کار باعث میشود که ماشین در ماسهها گیر کند. اگر ماشین در ماسه گیر کرد نباید زیاد گاز بدهید چراکه ماسه نرم است و ماشین بیشتر فرو میرود.
رانندگی در برف
برای رانندگی در برف باید احتیاط به خرج دهید چون ممکن است ماشین لیز بخورد. برای جلوگیری از لیز خوردن ماشین با سرعت کم رانندگی کنید و آرام ترمز بگیرید. ترمزهای شدید سبب لیز خوردن یا گیر کردن در برف میشود و بهتر است که آرام پدال ترمز را فشار دهید و به تدریج سرعت خودرو را کم کنید. همچنین برای رانندگی در برف باید باد لاستیکها را بین ۱۰ تا ۲۵ psi تنظیم کنید.
رانندگی در رودخانه
رانندگی در رودخانه یکی از خطرناکترین کارها است و باید احتیاط زیادی به خرج دهید. اگر وارد جریان آب شدید است از ورود به آب خودداری کنید. در این شرایط سعی کنید مانند رانندگی در باتلاق ابتدا میزان عمق آب را اندازهگیری کنید. در این صورت، اگر عمق آب بالای ۶۰ سانتی متر باشد سعی کنید که وارد رودخانه نشوید. همچنین قبل از ورود به آب باید مطمئن شوید که آب به موتور ماشین نفوذ نمیکند و بهتر است قبل از ورود به آب منتظر بمانید که دیفرانسیل و ترمزها خنک شوند. برای جلوگیری از ورود آب به موتور و تنفس بهتر خودرو باید لوله تنفس اسنورکل روی خودرو نصب کنید از طرفی اگر میخواهید در آب با عمق بیشتر از ۶۰ سانتی متر وارد شوید حتما باید اسورکل داشته باشید.
رانندگی در صخره
برای رانندگی در صخره باید روی دنده سنگین حرکت کنید و سرعت پایین داشته باشید. برای اینکه بدانید میتوانید فنرهای خودرو را تنظیم کنید یا نه باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا اطلاعات لازم را به دست آورید و بتوانید با توجه به ابعاد زاویه ورود، خروج و شکست خودرو مسیر مناسب را انتخاب کنید. اگر فنرها قابل تنطیم است ارتفاع آن را افزایش دهید. برای اینکه بتوانیدپ خودرو را در سنگلاخ و صخره کنترل کنید باید به آرامی گاز دهید و قدرت ماشین را کنترل کنید.
هنگام آفرود سواری مراقب طبیعت باشید. این روزها آفرود سواران را تخریب کنندگان طبیعت مینامند و بهتر است هنگام رانندگی به سلامتی طبعیت اهمیت دهید و از تخریب آن خودداری کنید. همچنین حتما با امکانات رانندگی کنید و از سلامت ماشین خود مطمئن باشید.